Blog

Slavíme, rekapitulujeme a zveme vás ke spolupráci

Tanečnice a umělecká ředitelka Korejského národního baletu Kang Sue-jin uvažuje v letošním provolání k Mezinárodnímu dni tance (29. dubna) o tanci, který vzniká z pomíjivých momentů, o tanečnicích a tanečnících předurčených k tomu, aby byli v pohybu navždy. Od roku 2015 jim v tom u nás pomáhá i Nadační fond pro taneční kariéru (NFTK), jehož misí je především podpora umělkyň a umělců v přechodovém období, kdy končí svou jevištní kariéru a vydávají se na další profesní cestu v uměleckých i mimouměleckých oborech.

Sláva Ukrajině, sláva sociálním sítím!

V Nadačním fondu pro taneční kariéru máme v popisu práce podporu tanečních umělkyň a umělců v nesnázích. Ovšem myšlenku, že budeme pomáhat lidem ve válce, jsme si nikdy nepřipustili ani v nejčernějších fantaziích a hororových snech. 

Neumím si představit, že bych teď tančil

Jan Váňa je sólista velkého souboru Opery – baletu v Kyjevě. Působí tam už 15 let a tančí především „velký“ klasický repertoár. V úterý 1. března dorazil s manželkou Natálií Mishchenko, také tanečnicí, a tříletou dcerou Terezkou k příbuzným na Moravu. Nyní jsou v Praze. Z Kyjeva jeli autem a po cestě ještě nabrali další příbuzné. Práce tanečníka je plná námahy a emocí, ale se zátěží, jako je útěk před válkou, se srovnat nedá. 

Spoříte si na důchod?

Chápu, že taková otázka teď může znít jako nemístná provokace. Jenže, jako by toho nyní v umění a kultuře nebylo málo, je tu zkrátka stále i toto nepříjemné a palčivé, snad až bolestivé téma: zabezpečení na stáří. Důchod, chcete-li.

Nesedíme v čekárně. Dál žijeme své životy tady a teď.

Aneb Pár myšlenek a koučovacích tipů Jany Bohutínské motivovaných postupem „koronakrize“

 

Jak v současné situaci čelit nejistotě, strachu a stresu?

Autory článku jsou Jana Černá Tomanová a Martin Černý ze Vztahosféry, psychologické, párové a rodinné poradenství, psychoterapie 

Konec srandy v zábavním průmyslu

Vládní restrikce uvalené v souvislosti s koronakrizí zasáhly i oblast tzv. zábavních průmyslů. To  je poměrně široká a těžko definovatelná oblast, jejíž podstatou je komerční úspěch na poli zábavy, využití volného času či prezentace produktů a služeb. Je součástí kulturní a mediální sféry, a díky obchodní a reklamní povaze dnešního světa je spojená také s dalšími, snad všemi myslitelnými, oblastmi ekonomického a společenského života – od průmyslu, přes zemědělství, cestovní ruch, vzdělávání, zdravotnictví, vědu i výzkum, po státní aparát a samosprávu a politické strany. Všechny tyto oblasti totiž veřejně komunikují a prezentují se formou nejrůznějších eventů.  

Ubrat může znamenat přidat

V současné době jsme venku z komfortní zóny, ať chceme nebo ne. Když se nenecháme chytit do sítě negativních emocí, které nás přemůžou a stáhnou pod hladinu, mimo komfortní zónu je oblast učení.

Černá divadla vyhlížejí do nejisté budoucnosti

Černá divadla paří v současné situaci k těm vůbec nejohroženějším segmentům českého divadla. Vedle uzavření divadel na ně ještě tíživěji dopadne předpokládaný dlouhodobý útlum cestovního ruchu. 

Současný tanec nouzovému stavu navzdory

Současný svět, a s ním i současný tanec, zůstává v karanténě. Hned od prvních dní, tedy od vyhlášení zákazu veřejných akcí se na mnoha úrovních řeší, jak to bude s kulturou.

Kam volat pro bezplatnou psychologickou pomoc?

Možná teď prožíváte stres, strach, úzkost. Je to normální. Dolehla na vás karanténa, omezení vašeho běžného životního stylu, obavy o sebe i vaše blízké.

Tanec ve víru viru / Balet v karanténě

Situace ještě před týdnem nepředstavitelná, je dnes realitou. Jsme v karanténě. V plném provozu zůstaly profese zajišťující chod státu a služeb pro obyvatele; značná část populace je doma. V režimu home office se snaží udržet svůj byznys v chodu, plnit distančně svoje úkoly, doučovat děti… a jistě se jim hlavou honí spousta otázek.

Lidé v kultuře procházejí tvrdou zatěžkávací zkouškou

V brutální nahotě a tváří v tvář všem koronavirovým opatřením se nyní ukazuje křehkost oboru, který i v běžném režimu často funguje hlavně proto, že ho jeho aktérky a aktéři záplatují a podepírají svou vášní pro věc. – Jako když Atlas nesl na své šíji celé nebe. 

PF 2020 – Nebát se je naším heslem

Závěr roku 2019 a bilancování…

O čem nelze mlčet, o tom se musí otevřeně mluvit

Před časem jsme na našem facebookovém profilu Druhá kariéra umělců sdíleli článek Anny Sochorové, který napsala pro The Student Times a zveřejnil jej týdeník E15. Text s titulkem Výchova baletek nejen v Čechách – krev, slzy a pot vzbudil velký ohlas. Ráda bych napsala, že se o něm bouřlivě diskutovalo, ale nebyla by to pravda. 

Zatímco na Facebooku rostly počty sdílení Annina článku, odborná veřejnost mlčela. Snad alespoň v zákulisí probíhaly živé debaty, tak jako u nás v Nadačním fondu pro taneční kariéru. 

Václav Kuneš: Chci udržet 420PEOPLE, trochu i z trucu

S choreografem a tanečníkem Václavem Kunešem jsme se sešli u snídaně ve Skautském institutu na pražském Staroměstském náměstí ještě před divadelními prázdninami.

5 tipů na to, jak dostat do životopisu praxi, když v novém oboru žádnou nemáte

Končíte s tancem a chcete do zaměstnání v novém oboru, v němž nemáte žádnou praxi? Shromáždili jsme pro vás tipy, jak si s tím poradit a praxi vykouzlit.

Když vysvětlujeme okolnosti a aspekty taneční profese lidem mimo obor, jsou upřímně zaskočeni

Když si ligový fotbalista zlomí kotník, jsou toho plné zprávy, když otěhotní modelka všichni se strachují, aby jí to nezměnilo postavu…

Nataša Novotná

Zásadní změny v životě tanečnice Nataši Novotné se odehrávají v dekádách. Po konzervatoři do třicítky tančila v holandském Nederlands Dans Theater: NDT 2 a NDT 1 Jiřího Kyliána a mezitím ve Švédsku v Göteborgs Operan Ballet. Pak se vrátila do Prahy a spolu s Václavem Kunešem v roce 2007 založili a společně vedli soubor 420PEOPLE. Po deseti letech odešla a zase je jen sama za sebe.

Strach, smutek, hněv? Ano, změna může být temná

Profesní změny jsou někdy chtěné a žádané, jindy je k nim člověk přitlačený pod vlivem vnějších okolností. Na některé změny se dokáže těšit, jiné dělá se značnou nechutí.