Michal Andera: I původně neziskovému projektu může přinést vstup do podnikání větší dopad a svobodu

Všechny články

Michal Andera: I původně neziskovému projektu může přinést vstup do podnikání větší dopad a svobodu

Michale, čemu se profesně věnuješ?

Působím na Vysoké škole ekonomické, konkrétně na Katedře podnikání, kde vyučuji předměty, které souvisejí se začátkem a rozvojem podnikání. Kromě toho sám podnikám, spoluvlastním malé motion design studio, kde děláme vysvětlovací animovaná videa (vysvetli.cz).

Pro lidi z neziskového sektoru je někdy složité pustit se do podnikání, do komerční sféry. Čím bys je inspiroval, proč je podnikání skvělá věc, kde se člověk může kreativně realizovat?

Na ekonomce jsem rozběhl dva kurzy společensky prospěšného podnikání, které podle mě může být lidem z neziskového sektoru blízké, protože jde o podnikání, které je soustředěné na pozitivní sociální dopad. Ať už se jedná o jakýkoliv projekt, je potřeba řešit jeho udržitelnost. V oblasti podnikání se nemusíte spoléhat na granty, prostředky je možné si vydělat, což je udržitelné a souvisí s tím i možnosti většího dopadu celého projektu na ty, které má podporovat. I původně neziskovému projektu může dát větší svobodu, když najde způsob, jak také vydělávat peníze a nespoléhat na granty.

Dvě věci se u rozjezdu podnikání často zaměňují: byznys model a byznys plán. Mohl bys vysvětlit, o co jde a proč je důležité si před tím, než se člověk pustí do vlastního projektu (ať už je to firemní podnikání, práce na volné noze či neziskovka) byznys model a plán promyslet?

Byznys model ukazuje základní fungování projektu, jakou vytváří hodnotu, jak ji dostává k zákazníkům a za co zákazníci platí. Byznys plán je už více strukturovaný dokument, který jde analyticky a datově do detailu. U projektů vždy zaleží na tom, v jaké fázi jsou. V úvodní fázi je dobré zamyslet se nad byznys modelem a utřídit si základní myšlenky. Ve své praxi jsem však také velkým příznivcem toho, jak co nejlevněji ověřit, jestli má smysl se do nápadu opravdu pustit. S tím souvisí zákaznický výzkum, jednoduché návrhy webových stránek a jejich testování. Také to, jak si udělat u nového projektu zákaznický výzkum a jak co nejjednodušeji a nejlevněji otestovat, jestli má smysl do nápadu investovat energii a peníze, tedy může být předmětem mojí konzultace.

Účastníci a účastnice našeho programu individuálních služeb tedy za tebou mohou přijít jak ve fázi promýšlení prvotního nápadu, tak ve chvíli, kdy už nějaký nápad mají a řeší, jak s ním dál naložit.

Určitě, když půjde o nápad, můžeme se zamyslet nad tím, jaký je v něm potenciál, co je třeba k realizaci nápadu, s tím souvisí právě byznys model, a co může být první krok. To jsou věci, které na sebe navazují. Někdy si člověk vymyslí byznys model, projekt působí velmi komplexně a je pak dobré najít nejmenší další krok, který udělat na cestě k realizaci nápadu. To nutně nemusí být založit eseróčko nebo řešit živnosťák. Může jít o zamyšlení nad tím, jak by mohl nápad vydělávat peníze, jak si zjistit, kdo by byl ochoten peníze platit a co s tímto zjištěním udělat, což už je první praktický krok. Když už někdo něco svého má, má už určitou zkušenost, ví, pro koho projekt funguje a konzultace se může zaměřit na to, jakým způsobem projekt dál rozvíjet. Když jsem konzultoval kreativní projekty, často jsem se setkal s tím, že sice nějak fungovaly, ale nefungovaly dostatečně dobře, takže pak diskutujeme o tom, kde jsou limity projektu, kde je jeho komerční potenciál a jak může být projekt finančně udržitelný, jestli může daného člověka uživit a jak to udělat, aby ho uživil.

Jana Bohutínská,